Tegenwoordig heeft de consument genoeg keuze bij het aanschaffen van zijn noodzakelijke levensbehoefte. Door de jaren heen zijn er steeds meer verschillende supermarkten. Denk aan de grote zoals Jumbo, Albert Heijn, PLUS, Dirk en de Lidl. Daarnaast zijn er ook supermarkten in een kleinere schaal zoals de Spar, Vomar of Ekoplaza. Elke supermarkt heeft zijn eigen distributie en transport, omdat dit noodzakelijk is. De consument is steeds meer kieskeuriger geworden. Het is erg belangrijk voor de consument wat er allemaal in het product zit en welke voedingstoffen het product bevat. Daarnaast is het land van herkomst ook voor de meeste consumenten relevant. Dit omdat bijvoorbeeld koffiebonen teelt vaak wordt gedaan in arme warme landen waar kinderarbeid nog steeds een groot probleem is. Dit zijn verschillende redenen waarom de consument van vandaag bewust keuzes maakt in een supermarkt. Daarom heeft de consument altijd keuze in verschillende merken van hetzelfde product. Vegetarische eten is vandaag de dag erg populair en kan ook beschouwd worden als een trend. Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen dierlijke producten (zoals leer en wol) gebruiken zijn “veganisten”. wat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren. De supermarkten spelen hier goed op in. Als we 10 jaar geleden in een supermarkt keken dan waren er enkele producten vegetarisch. Nu is dat niet meer zo, dezelfde producten krijgen een vegetarische vorm. Naast eten en drinken zijn er natuurlijk ook andere producten te vinden. Denk aan producten die worden gebruikt bij het huishouden of gewoon producten die echt spelen op de behoeftes van een klant zoals krasloten, sigaretten of elektrische apparaten. Het verschilt per supermarkt en sommige bied meer producten aan dan een ander maar voor de consument is dit natuurlijk alleen maar fijn.